ناهید جعفری دهکردی؛ خشایار قاضی زاده
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 19-42
چکیده
با ظهور اسلام هنر کتابت و کتابآرایی جایگاه والایی نزد مسلمانان پیدا کرد. چرا که صفحات کتاب الهی همواره محمل غنیترین هنرها و آرایههای هنری بودند که زیبایىشناسى آن بیانگر پیوند نظاممندی بین عناصر تصویری و متن قرآن میباشد. یکی از این ویژگیها در نظمی موسوم به تقارن بازتابی نمود پیدا کردهاست. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی ...
بیشتر
با ظهور اسلام هنر کتابت و کتابآرایی جایگاه والایی نزد مسلمانان پیدا کرد. چرا که صفحات کتاب الهی همواره محمل غنیترین هنرها و آرایههای هنری بودند که زیبایىشناسى آن بیانگر پیوند نظاممندی بین عناصر تصویری و متن قرآن میباشد. یکی از این ویژگیها در نظمی موسوم به تقارن بازتابی نمود پیدا کردهاست. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با هدف شناخت ویژگیهای زیباییشناسانه، تقارن بازتابی موجود در سوره بقره کتابتشده در قرآن1529 آستان قدس رضوی را مورد تدقیق قرار میدهد. و سپس کانونِ قرارگرفتن حروف را در دیگر نسخ مشابه مطابقت میدهد. نتایج حاصل از مطالعات کتابخانهای برپایه علم آمار نشانگر این مطلب است که کاتبان این مصاحف، بیآنکه تحت تأثیر مستقیم کار همدیگر باشند، توانستهاند به نظم هندسی و آهنگین واحدی در بطن آیات نزدیک شوند. چنین امری علاوه بر توصیف هنر زیبای ایرانی، بیانگر اعجاز مستتر در کلام الهی است که پیروان خویش را مفتون خویش ساختهاست.